מיטרנית ומיטריינית

מִטרָנית - Macrolepiota, מִטרייָנית - Lepiota

הפעם זהו פוסט שמוקדש לשתי פטריות מאוד חביבות ואהובות עלי.
אחת אכילה, השנייה רעילה.
הן דומות במראה, וגם בשם.

לפני שנפרט על כל אחת מהן חשוב לי לציין כי נדבר פה בעיקר ברמת הסוג, ולא נכנס לפירוט של כל מין ומין ונתמקד בעיקר בהבדלים בין הסוגים השונים. 

בנוסף, במהלך כל שנה יש כמה וכמה מקרי הרעלות(לשמחתנו מקרה מוות כבר לא היה שנים רבות בארץ) וחלק מהמיטרייינות רעילות מאוד אף עד רמת מוות!

כפי שאפשר לשים לב, גם בעברית וגם בשם המדעי השמות בין הסוגים מאוד דומים.
ההבדל הוא בMacro בהתחלה שפירושו גדול ומעיד על אחד מהסממנים שעוזרים לנו להבדיל ביניהן.

🍄אז בואו נתחיל🍄

המטרניות – Macrolepiota
הן פטריות אכילות(ככל הידוע לי אין מין שלהן שרעיל)

וגדלות במגוון רחב של בתי גידול מיערות אלונים, חורש מעורב וחורשות אורנים. 

 

🍄סימני זיהוי עיקריים🍄

  • לרוב גופי הפרי יותר גדולים ונעים בין 5 ס"מ לאף 30 ס"מ תלוי מין(ראו תמונה 1+2).
    אך עדיין ניתן למצוא לפעמים פרטים הקטנים יותר.
 
  • הכובע מתחיל קעור ונפתח אט אט, לרוב מכוסה שכבה חומה קשקשית אשר מתקלפת(תמונה 2). 
  • הדפים בעלי צבע לבן, ובבגרות לעיתים בעלי כתמים(תמונה 3).
 
  • הן בעלות צעיף חלקי אשר בניתוקו נהפך לטבעת, לרוב הטבעת ברורה(תמונה 3+4) וגם נעה על הרגל, קצה הרגל בולבוסי(תמונה 4) הרגל לרוב חלולה(תמונה 3) לעיתים גם הטבעת יכולה להעלם(תמונה 4)
 
  •  חשוב לציין כי יש גיוון גדול מאוד בין המינים ובין הפרטים השונים ובחלק מהמקרים הדברים יכולים להיות שונים מעט בין פרט לפרט ומין ומין.

 
תמונה 1 - מטרנית ססגונית - Macrolepiota procera קוטר הכובע יכול להגיע גם ל30 ס"מ
תמונה 2 - מטרנית, ככל הנראה מתקלפת Macrolepiota sp`, maybe excoriata קוטר הכובע כ 5-10 ס"מ יתכן יותר גדול\קטן. שימו לב לשכבת הכיסוי החומה המתקלפת אשר גם היה בprocera.
תמונה 3 - מטרניות - Macrolepiota sp שימו לב לרגל החלולה והטבעת שרואים ולדפים הלבנים(יש פטרייה נוספת(פקועה Agaricus sp`) לידה אשר הדפים שלה חומים היא איננה קשורה לפוסט עליהן עלה פוסט אחר בעבר)
תמונה 4 - מטרניות - Macrolepiota sp (קרדיט לאתר פטריות הבר בישראל על התמונה) שימו לב לבולבסיות בבסיס הרגל(בסיס הרגל הרבה יותר עבה)ולטבעת שתלויה על הרגל, כרגע היא חצי מחוברת, יתכן מצב כי תעלם לחלוטין ולא נראה אותה כלל.

 המטרייניות – Lepiota sp 

רובן פטריות רעילות, וחלקן אף ברמת מוות או הרעלה קשה. ועל כן גם לא מומלץ להתעסק איתן למאכל,עקב הסיכוי הגדול לטעות וכמובן הסכנה בטעות אשר מעבר להרעלת קיבה. 

  • המטרייניות יותר קטנות אך גם בהן יש פרטים אשר מגיעים לגדלים של 5 ס"מ ואף יותר או כמו שאומרים הגודל לא קובע 🙂 אז איזה עוד פרטים נחפש? מה יעזור לנו להבדיל ביניהן? 
 
  • אחד הפרטים העיקרים הוא העדר הטבעת, הצעיף החלקי(תמונה 5) במטרינייות מתנתק ולרוב נהפך לפתיתים על הרגל(בעיקר בחלקה התחתון) (תמונות 6+7) חשוב לציין יש מטריינית בשם מטריינית מרמה, אשר בה הצעיף חלקי מתנתק לטבעת(תמונה 11) 
 
  • במטרייניות הרגל יותר דקה עדינה ושברירית לרוב , וקצה הרגל אינו בולבוסי. 
 
  • פרט נוסף שחשוב, במטרייניות יש לעיתים גוון יותר אדמדמם, גם בכיסוי הכובע וגם ברגל, לא בכולן, אבל יש מין מיטריינית ורודת רגל שגם בה יש טבעת והיא רעילה וזה עוזר בזיהוי שלה. 
 

לסיכום

בעיניי מדובר בפטריות אשר פחות מתאימות לליקוט בהתחלה

זיהוי שלהן יכול להיות פעולה לא פשוטה במיוחד בגלל מגוון שונה של מופעים בעקבות תנאים שונים כגון מזג האוויר.

יש להכיר טוב את ההבדלים ולפגוש מגוון פרטים ממנה לפני שמתחילים ללקט אותה על מנת לא להסתכן בבילבול. וכמובן בכל מקרה אם יש ספק אפילו קטן שבקטנים לא מסתכנים!

תמונה 5 - מטריינית - Lepiota sp תהליך ההתנתקות של הצעיף החלקי, שימו לב איך כבר עכשיו אפשר לראות כי הוא איננו הולך להתנתק לטבעת אלה להתפורר לקשקשים על הרגל.
תמונה 6 - מטריינית - Lepiota sp שימו לב לכיסוי הפתיתי על הרגל וכי הרגל לא תמיד תיהיה דקה.
תמונה 7 - מטריינית - Lepiota sp שימו לב לכיסוי הפתיתי על הרגל וכי הרגל לא תמיד תיהיה דקה.
תמונה 8 - מטריינית מרמה - Lepiota apatelia שימו לב כי עדיין יש לה טבעת, אך הכובע הרבה יותר קטן(לא תמיד) והרגל דקה וארוכה ביחס לכובע.

עוד מאמרים:

ליצירת קשר בכל שאלה:

שש בדרך - סדנת ליקוט פטריות וצמחי בר

שש בדרך - סדנת ליקוט פטריות וצמחי בר