אזנית הכלך

אני רוצה לספר לכם על אחת הפטריות החביבות עלי הגדלות בארץ.
אָזְנִית הַכֶּלֶך(יש קמץ קטן בשם הסוג, לכן מבוטא "אוזנית")  – Pleurotus eryngii var.ferula.

  •  שם הסוג Pleurotus בלטינית פירושו אוזן צידית ומתייחס למראה הפטרייה ובעיקר לרגל הצידית שלה. 
 
  • שם המין eryngii מגיע במקור מהמילה eryngium =Eringio שזהו הצמח חרחבינה(השם המדעי שלו) ומתייחס להעדפה של הפטרייה  לגדול לידו.
 
 

אז לפני שאתחיל להסביר על זיהוי הפטרייה עולה השאלה מדוע בעברית הפטרייה נקראת אוזנית הכלך ולא אוזנית החרחבינה כפי השם הלטיני?  הסיבה כי בארץ יש לנו ווריאנט קצת שונה אשר גדל ליד כלכים.

הפטרייה היא ספרופיטית(ניזונה מחומר אורגני נרקב) ובכל זאת רואים אצלה מין סימביוזיה(יחסי גומלין) עם הכלך, אשר עדיין לא ברורה לחלוטין ולכן בפועל היא יכולה לגדול על כל דבר, והיא מתורבת ומגודלת בבית ונמכרת בחלק מן השווקים והסופרים כפטריית מלך היער.

 🍄איך מזהים אותה?🍄
 
  • דבר ראשון כשמה, היא נראית לפעמים כמו אוזן וגדלה ליד כלכים(מזכיר כי גם לא חייב כלכים בסביבה וכי מספיק גם שאריות של רקב כלכים משנים קודמות ויש תיעוד גם שלא ראיתי אישית אבל שמעתי כי גדלה באיזור ללא כלכים כלל וכלל)
 
  • לרוב היא גדלה בבודות אך לעיתים ניתן לפגוש מקבצים מאוגדים יחדיו(הסרטון הראשון) האוזנית לרוב מסיבית וגדולה, וגוון צבעי הכובע שלה מאוד מגוון, מלבן דרך חום ועד שחור, עם כתמים לפעמים(ניתן לראות בסרטון ובתמונות 1-3 את הבדלי צבעי הכובע)
 
  • שולי הכובע בשלב צעיר לעיתים מתעגלים פנימה ואט אט נפתחים, היא אינה עגולה במראה שלה כביכול, אך יש פרטים שכן וחשוב תמיד לזכור כי פטריות כמו בני אדם, מגוונות!

סרטון 1 – גדלות מאוגדות. שימו לב אל הצבעים והגוון על הכובע, וכמה הוא שונה מהפרטים בתמונות הבאות.

תמונה 2
תמונה 2 - עיטורים בשולי הכובע.
  • הדפים בצבעים לבנבנן, קרמיים, כשמתייבשות לעיתים מצהיבות ועל הספקטרום של הגוון הזה, וגולשים אל הרגל(תמונות 4-5) והיא מאוד צמיגית, בעיקר הרגל!
 
  • עוד טיפ קטנטן לחלק מהאוזניות ניתן לראות כמו עיטור בשולי הכובע(תמונה מספר 2)
 
  • תדפיס הנבגים לבן.(להרחבה על נבגים מזומנים להציץ בפוסט )
 
  • וכמובן הריח, ריח זה דבר אינדיבדואלי מאוד, אישית אני עדיין לא יודע לתת מילה והגדרה לריח שאני מריח ממנה, אבל יש לה ריח יחודי(ולא, לא של פטריה😉) ומאוד קל להבדיל בינה לבין אחרות על פי הריח.
תמונה 3 - גדלות מאוגדות יחדיו. הגוון של הכובע מאוד שונה מהסרטון והתמונה השנייה.
תמונה 4 - צבע הדפים הלבן קרמי, והדפים גולשים אל הרגל.

לדוגמה:

משפכנית בשרנית – Infundibulicybe geotropa אשר יכולה לעיתים לבלבל(היא גם אכילה אך חשוב להכירה בנפרד וזה לא אומר שסבבה לטעות) אשר ריחה שונה לחלוטין

חשוב לשים לב, למרות האהבה הרבה שלנו להגדרות(ואוי כמה שזה עוזר לנו בחיים) דברים לא תמיד כפי שמצפים, הסביבה משפיעה, ועוד ועוד. 
ולכן לעיתים הפטרייה יכולה להיראות מעט(ואף הרבה) שונה מההגדרה הספרותית לזיהוי(ראו תמונה 6). 
לכן חשוב להכיר לעומק את הפטרייה. 

 חשוב לשים לב, למרות האהבה הרבה שלנו להגדרות(ואוי כמה שזה עוזר לנו בחיים) דברים לא תמיד כפי שמצפים, הסביבה משפיעה, ועוד ועוד. 
ולכן לעיתים הפטרייה יכולה להיראות מעט(ואף הרבה) שונה מההגדרה הספרותית לזיהוי(ראו תמונה 6). 
לכן חשוב להכיר לעומק את הפטרייה. 

🍄היכן ניתן למצוא אותה🍄

  • היא גדלה מצפון הארץ ועד הדרום, מרמת הגולן ועד קריית גת בוודאות ואולי אף דרומה יותר.
  • גדלה בעיקר ליד כלכים(תמונה מספר 7), וזה סימן טוב לנו איפה לחפש אותה. ולכן גם כדאי להכיר את הצמח הזה:"כֶּלֶך" (חשוב לציין לא מבוטא כמו קלח\מלח אלא כמו מלך) – הוא צמח רעיל(מלבד התפרחות שלו בשלב מאוד מסוים) נראה דומה לשומר אך פחות צפוף וללא ריח אניסי ובעל עמוד תפרחת אחת ולא כמה.
 
  • היא מתחילה בסביבות דצמבר כבר לצוץ, לעיתים מוקדם\מאוחר יותר ונמשכת גם עד מרץ ולעיתים גם לאפריל(כל עונה היא בפניי עצמה).
 
 

מוזמנים לשאול כל שאלה שעולה, או להוסיף מידע שנראה לכם\ן שלא ציינתי.

חשוב להדגיש!!!!! אין לראות בפוסט הזה כהמלצה למאכל, חשוב להכיר את הפטרייה אישית, במיוחד כשאחד הסממנים העיקרים לזיהוי שלה הוא חוש המגע.

תמונה 5 - הדפים ממש גולשים אל הרגל.
תמונה 6 - צורה מעט מעוותת להמחשה שלא תמיד הכל נראה כפי שמצפים
תמונה 7 - כֶּלֶך מצוי.

עוד מאמרים:

ליצירת קשר בכל שאלה:

שש בדרך - סדנת ליקוט פטריות וצמחי בר

שש בדרך - סדנת ליקוט פטריות וצמחי בר